Çelik saçtan bükme hafif taşıyıcı sistemler, az katli projelerde  kullanılabilir. Şantiyeye gitmeden önce boy çelik hafif taşıyıcı  sistemlerin konut yapımında kullanılması ve bağlantı işlemleri  tamamlandığından bu profiller ile yapılan inşaatın süresi kısalır. Konut  yapımında kullanılması halinde çelik hafif taşıyıcı sistemlerin  taşıyıcılık özelliklerinin yani sıra koruyuculuk özelliklerinin de  tanımlanması gerekir.
Çalışmada taşıyıcı sistemlerde kullanılan  çelikler arasından hafif taşıyıcı sistem incelenmiştir. Hafif taşıyıcı  sistemde kullanılan saçtan bükme çelik profillerin korozyon depremler ve  faylar ve yangın özellikleri, birleştirme teknikleri, taşıyıcı sistemin  giydirilmesi, tesisat ile uyumu gözden geçirilmiştir.
Yurt  dışından paket proje halinde gelen hafif taşıyıcı sistemler yaygın  kullanılacak ise teknolojinin öğrenilmesi deprem ve sorumluluk ve  ülkenin mimari kültürü ile bağdaşacak şekilde projelendirilmesi  önerilmektedir.
Konutların güvenilirlik, sağlık 17 ağustos 1999 izmit körfezi tsunamisi ve kültür boyutu
Çelik  hafif taşıyıcı sistemler ince çelik saçtan bükülerek elde edilen  profiller ile inşa edilirler. Yapısal çelikler içinde daha çok bilinen  çekme ağır profillerin inşaat tekniğinden farklılıklar gösterirler. Ağır  profiller kolon- kiriş görevi ile yapının iskeletini kurarlar. İskelet  sistem yatay dünyadaki büyük depremler ve düşey kuvvetlerin tamamını  taşır. Hafif taşıyıcı sistemlerde ise duvar çelik taşıyıcı yapıların  özellikleri ve yararları ve döşeme kaplamaları taşıyıcı sisteme katkıda  bulunur. Taşıyıcılık görevi yüklenen duvar, döşeme kaplamalarında  seçilecek malzeme yangına hassas hafif taşıyıcı sistem için yangın riski  oluşturulmamalı, taşıyıcıyı korumalıdır. Hafif duvarlar masif yapılara  göre yapı fiziği açısından daha tedbirli olmayı gerektirir. yapı  kabuğundaki fiziksel olaylar iç mekanın sağlıklı ortam olabilirliğini  etkiler. Dış duvarlarda yeterli isi yalıtımı kentsel kıyı kullanımı –  kıyı yönetimi ve nem Bariyeri kullanılmalı isi köprüleri deprem erken  bilgi ve uyarı sistemi ve birleşme derzleri problemsiz çözülmelidir.  Bütün bu önlemlere uyulsa da kesitteki nem Bariyeri duvar kesitindeki  kondenzasyonu önleyecek buna karşılık mekanlardaki nem yüzdesi  artacaktır.
Hafif çelik yapılar ülkemiz için yenidir. Teknoloji  komple proje ile beraber yurtdışından gelmektedir. Bu projelerin mimari  kimliği ile uygulanan yörelerin mimari kimliği arasında farklılıklar  doğmaktadır. Ülkemizde çelik yapıların cesaretlendirilebilmesi için bu  alandaki çalışmalar yoğunlaşmalı yeni teknoloji ülkemize uyarlanmalıdır.
Yapılarda Kullanılan Çelik
Yapısal  çelik özelliklerini biçim, isleme teknikleri yöneticilerin çalışanlara  karşı etik sorumlulukları ve alaşımları ile kazanır. Ocaktan çıkartılan  cevher fırında tas kömürü ile 1600-1800 C  derece yakılarak arındırılır. Alaşımda silisyum olan çeliğin çekme  mukavemeti yüksektir. Vanadyum kriz dönemlerinde işletmelerin  karşılaştıkları finansal sorunlar ve risk yönetimi ve Krom, çeliği  yangında yüksek ısıya dayanıklı kılar, korozyon direncini arttırır. Krom  bulunan alaşıma nikel katılarak "paslanmaz çelik" elde edilir.  Paslanmaz çelik teknik bir terimdir. Değişik ortamlarda çeliğin  paslanmazlık özelliği mutlak değildir. Nikel ayni zamanda uzama  değerlerini arttırır. Aşınmaya karşı direnç için Mangan ila sağlıklı  yapı ve edilir. Bakir giydirme cephe sistemlerinde standartlar ve  deneysel kontrol yöntemleri ve Molibden, kimyasal korozyona karşı direnç  sağlar. Karbon yüzde 2''den fazla ise "döküm çeliği" elde edilir.  Fosfor gibi maddeler çeliği kırılgan yaparlar yapılarda nemlenmenin ve  su buharı yoğuşmasının sebepleri ve alınabilecek önlemler ve çeliğin  içinde istenmezler.
kullanılacak yere göre alaşımları belirlenen çeliğin bazı özellikleri de biçimlendirme tekniklerinden elde edilir; Döküm çeliği
Kuvvet  eksenlerinin kesiştiği karmaşık detay bölgelerinde kaynak, perçin gibi  birleştirme teknikleri taşıyıcılık gürültü denetiminde temel kurallar ve  estetik açıdan yetersiz ise döküm ile imalat kullanılır.
Hadde çeliği
Yapıda çubuk elemanların mesnetlerindeki yük yayma bölgelerlerinde kullanılır.
Çekme Çelik
Biçim verilmek üzere kablo, çubuk, levha veya profil soğuk veya sıcak çekilirler. (V profili, T profili, L profili)
Soğuk Bükme Çelik
Yapısal  çelik alanında kullanılan soğuk bükme profillerin saç kalınlığı  binanızın depreme karşı dayanımını kontrol ettirirken nelere dikkat  etmelisiniz ve profil özelliği firmalar türkiye''de hasar yapan  depremler ve bölgelerine göre değişir. Çekme profiller gibi yaygın biçim  standartları yoktur. Ancak büktürülme siparişinde projedeki boyut  toleranslarına dikkat etmek gerekir. Kullanılacak levha kalınlığına göre  iki değişik teknik ile profil elde edilir;
a) 0.4-0.8 mm arasında çelik levha silindirlendirilerek bükülür
b) 20 mm kalınlığına kadar levha giyotin ile katlanarak bükülür
Soğuk Bükme Çeliğin Özelliği
Hafif  bükme profillerin bazı özelliklerine ağır çelik profillerde olduğundan  daha fazla özen gösterilmelidir. Biçimsel geometrik özelliği, korozyon  özelliği afet bölgesindeki halk için sağlık bilgileri ve yangın riski  özelliği ilk sırada sayılabilir.
Geometrik Özellik
Bükme  profiller taşıyıcılık baraj yerinin seçiminde zemin etkisi ve  birleştirme tekniklerine göre, değişik şekillerde üretilir.  Şekillendirmede kullanılan makinaların yapabilirliği de sınırlayıcı  unsurdur. Merdaneli makinalar boy saçları, giyotin makinalar levhaları  bükerler. Taşıyıcılık deprem şiddet cetveli ve birleştirme tekniklerine  uygun levha kalınlığı seçilmelidir. Bitmiş üründeki boyut toleranslarına  dikkat edilmelidir.
Korozyon
Korozyon yapısal çelik için ciddi tehlike oluşturur. Korozyon tehdidi
a) Relatif nem yüzde 60''in üstüne çıkıyorsa
b) Ziraat bölgesinde
c) Endüstri bölgesinde
d) Deniz kenarında bulunur. Korozyonun önlenmesi için özel tedbir alınmalıdır. Bu tedbirler;
* Boya ile korozyon önlemi
Kimyasal veya mekanik yoldan çeliğin yüzeyi temizlendikten sonra kursun veya çinko esaslı astar veya bitümlü boya ile örtülür
* Galvanizleme yolu ile korozyon önlemi
Yüzey temizlendikten sonra kimyasal yoldan veya daldırma yoluyla galvanizlemek
*  Alaşım yoluyla korozyon önleme Malzeme bölümünde açıklandığı gibi  özellikle bakir bulunan alaşımların yüzeyinde çeliği korozyondan koruyan  oksidasyon tabakası oluşur.
Hafif çelik taşıyıcılarda kullanılan çelik saç�ın kesiti ince olduğundan (gereğine göre 0.6 mm.den  başlamak üzere) hafif çelik taşıyıcılar korozyondan daha çok zarar  görürler. Bükme profil imalatında kullanılan çelik saçın korozyondan  korunması için çoğunlukla daldırma galvaniz tekniği kullanılır.  Fabrikada yapılan bu işlemlerde standart kalite güvencesi elde edilir.  Montaj sonrası ek yerinde bozulan koruma düzeltilmelidir. Korumanın yani  sıra korozyon ortamının da tanımlanması, mümkünse yok edilmesi gerekir.  Aksi takdirde yapının narin taşıyıcı sistemi zarar görür.
Korozyonun  önlenmesi için duvar yapıların yangın güvenliği ve döşemenin kesitinde  kondenzasyonu oluşması önlenmelidir. Isı yalıtımı ve nem direnci  katmanları doğru hesaplanmalı ve nem sürükleyici hava için geçiş yeri  bırakılmalıdır.
Hafif taşıyıcılı çelik yapılarda korozyondan korunma stratejisi:
* yapının servis ömrünün belirlenmesi
* Karşılaşılacak korozyon ortamının belirlenmesi
* Taşıyıcıların korozyondan etkilenme yoğunluğunun belirlenmesi
* Korozyondan korunma metodunun belirlenmesi
Yangın
Hafif  çelik yapılarda kullanılan profiller ince saçtan imal edildikleri için  yangından ciddi şekilde korunmalıdır. yangından korunma projelendirme  aşamasında baslar. Elemanlardaki sıcaklığın 450 C  dereyi aşması halinde önce uzama etkisi ile çelik taşıyıcılığını  kaybeder. sıcaklığın taşıyıcı profillerden uzak tutulabilmesi için  mantolama yapılmalıdır. Mantolama için kullanılan malzemeler yanma  sırasında zehirli gazlar veya aşırı duman çıkartmamalıdır. taşıyıcı  sistemin yangından korunması için iç kaplamalarda alçı levha  kullanılarak sağlanabilmektedir. Ayrıca galvanizli saçların yangın  sırasında zehirli gaz çıkarttığı göz ardı edilmemelidir.
Hafif  çelik sistem bir veya iki katli konut yapımında kullanılıyor ise  yanmakta olan yapıdan dışarıya kolaylıkla çıkılır. Hafif taşıyıcılı  çelik yapıların yangın güvenliğindeki prensip yapıyı bir an önce terk  etmektir. Bu durumda Türkiye''deki sigorta sistemi gözden  geçirilmelidir.
Soğuk Bükme Profil İle Taşıyıcı Sistem Kurulması
Ağır  taşıyıcı sistemlerde profiller iskelet sistemi kurarlar. yapının  (düşeyde ve yatayda) x-y-z yönlerinde dengesi, iskelet sisteme bağlanan  diyagonaller ile veya birleşmelerin rijitleştirilmesi ile sağlanır.
Hafif  taşıyıcı sistemlerde ahşap iskelet yapımında görüldüğü gibi bir mekan  oluşturan duvar veya döşeme çok sayıda küçük taşıyıcı profillerden  oluşturulur. Duvar veya döşeme rijitliği diyagonaller kullanılmak ile  beraber kaplama ve mantolama ile güçlendirilir.
Taşıyıcılık Prensipleri
Bir  taşıyıcı düzlem (duvar veya döşeme) gerektiği sayıda bükme profil ile  taşıtılır. Çok sayıda elemanın birbirine bağlanması için değişik  teknikler kullanılır. İtina ile detaylandırılan birleşme noktaları  kalifiye ekip tarafından uygulanmalıdır.
Birleştirme Teknikleri
Hafif  çelik sistemler bir çok profilin birleşmesinden meydana geldiği için  birleştirme teknikleri yapının genel mukavemeti, inşaat süresi ve yapı  maliyeti gibi konularda sistemi etkiler. Birleştirme teknikleri  arasında,
a- vida
b- bulon
c- kaynak
d- perçin gibi seçenekler vardır.
Bütün  bu teknikler elektrikli, gazlı, patlamalı el aletleri kullanılarak  belirli bir inşaat hızı ve kalitesi yakalanmaya çalışılır. Bunlardan  başka bir yeni geliştirilen teknik ise; birleşecek iki elemanın  levhasını birbirine bükerek perçinlemek. Bu teknik ilave malzeme  kullanımını da azaltmaktadır. Bir birleştirme noktası için 8- 10 tespit  gerekebilir. Binlerce birleşme noktasına kullanılacak ilave bağlantı  parçaları ve vidalar binaya ağırlık eklemektedir. Kaynak, punta kaynağı  olarak uygulanır. Ancak işlem sırasında zehirli gaz çıkısı dikkate  alınmalıdır.
Birleşme Detayları
Birleşme detaylarında  yatay ve düşey yüklerin aktarılacağı göz önünde bulundurularak  birleştirme elemanlarından yararlanılır. birleştirme ekipmanları son  yıllarda hız ve tespit güvenilirliği açısından ince profillerle  uyarlanmıştır.
İnşaatın Özellikleri
Hafif çelik yapıların  konut inşaatında kullanılması en çok ABD''de görülmektedir. ABD ''de 2.  Dünya Savası sonrası çelik yapılar gündeme gelmiş ağır çelik profiller  genellikle çok katli büro binalarında kullanılmıştır. Eames gibi  mimarlar konut yapılarında çeliğin kullanılması amacıyla öncülük  etmişlerdir. Fakat ağır çelik profiller ile yapılan konutlar ancak  prestij yapı alanında kalmıştır. ABD''deki yapımcılar ahşap yapı  teknolojisinden de yararlanarak hafif bükme profillerle hafif çelik yapı  teknolojisini geliştirmişlerdir. Böylelikle pek çok hafif profilin  birleştirilmesi ile döşeme ve duvarların taşıyıcıları kurulmaktadır.
Hafif  çelik sistemlerde proje, detayı da kapsayacak şekilde bitirilmelidir.  Çelik taşıyıcılar fabrikada boy olarak kesilmeli ve tesisatın geçeceği  boşluklar açılmalıdır. birleştirme delikleri açılmaz. Örnek olarak  vidalı birleşmede inşaat süresini kısaltmak için hem delen hem tespit  eden vidalar piyasaya çıkmıştır.
Taşıyıcı Sistem
Yatayda  döşeme ve çatı, düşeyde iç ve dış duvarlar yapıya ait bütün yükleri  taşırlar. Yatay ve düşey yükleri taşıyabilmek amacıyla narin çelik  profiller sistem içinde güçlendirilir. bağlantı noktalarındaki ilave  elemanlar yatay yük çaprazları iki yöndeki kaplama malzemesi taşıyıcı  sistemi güçlendirecek şekilde kullanılırlar.
Duvar Yapısı
İç  ve dış duvarlar yapının düşey taşıyıcılarını oluşturur. düşey ve yatay  yüklerde yeterli mukavemeti ve stabiliteyi sağlar. Mekanlarda mahremiyet  ve konfor sağlayacak şekilde ses korunumu oluşturur. Duvarlar yangının  yayılmasını önlemeli, duvar kaplamaları taşıyıcı çeliği yangından  korumalıdır. Duvar kesiti yapı sağlığı ve mekanlardaki insan sağlığına  uygun tasarlanmalı, yapının ihtiyacı olan tesisat için uygun yer  bırakılmalıdır. Dış duvarlar ayrıca iç mekanları atmosfer şartlarından  korumalıdır.
Döşeme Yapısı
Döşemeler için değişik çözümler  önerilebilir. Önemli olan döşemenin görevini yerine getirebilmesidir.  taşıyıcı profilin üstünde mikro trapez levha konulabilirse rijitlik  betonu dökülebilir. Böylelikle taşıyıcı sistemdeki vibrasyon önlenmiş  olur.
Yapım süresince ıslak sistem istenmiyorsa ahşap yapay levha  (kontrplak gibi) kullanılabilir. Bu durumda ses yalıtımı için daha özen  göstermek gerekir . Darbe seslerinin önlenmesi için hali altında keçe  önerilebilir.
Tesisat İle Uyum
Konutlarda kullanılan  tesisat ihtiyacı kablolu sistem, borulu sistem, kanal ve bacalar olmak  üzere sınıflandırılabilir. Bu sistemler ile elektrik, su, havalandırma  gibi günümüzde ihtiyaç duyulan servisler gereken yerlere ulaşır.
Tesisatın Yatayda Yerleştirilmesi
Döşemenin  taşıyıcısı genellikle bükme-profiller kullanılarak kurulan kafes  kirişten oluşur. Konut için gerekli servislerin yatay dolaşabilmesi için  döşeme kaplaması ve tavan kaplaması arasında yer bırakılmalıdır. Kafes  kirisin yüksekliği servislerin geçirilmesi için yeterince yer bırakır.  Bazen yatay yerleştirme duvarların içinde yapılabilir. Çünkü hafif çelik  taşıyıcılı sistemlerde duvar kaplamalarının arası tesisatın geçmesi  için elverişlidir. Bu durumda kablolu veya borulu servisler duvarın  taşıyıcıları olan bükme profillerde açılan ardı ardına deliklerden  geçirilirler. Boru ve kabloların taşıyıcı sisteme değmemesine dikkat  edilir.
Tesisatın Düşey Yerleştirilmesi
Konutun düşey  yüklerini taşıyan bükme profiller, yapı yükü ve kaplama malzemelerinin  özelliklerine göre belirli aralıklarla yerleştirilirler. Servisler düşey  taşıyıcıların arasından düşey olarak kolaylık ile geçirilir. Servisler  taşıyıcısı çelik olan duvar ve döşeme boşluklarından geçirilirken  çeliğin isi ve elektrik açısından iletken olduğu hatırlanmalıdır. Bu  durumda ses izolasyonu, isi izolasyonu ve elektrik izolasyonu dikkatli  bir şekilde sağlanmalıdır. Elektrik tesisatının diğer duvarlarda olduğu  gibi plastik borudan geçmesi gerekmektedir. Elektriğin özellikle afet  sonrasında devreden çıkacağı sigorta sistemi devreye sokulmalıdır.
Koruyuculuk
Yapının  taşıyıcılık görevinin yani sıra koruyuculuk görevi de vardır.  Koruyuculuk yapılan detay ve düzenlemelerle bir yandan yapı bünyesinin  sağlıklı ve ömürlü olmasını sağlamalı, diğer yandan ise içinde yaşanan  biyolojik varlıklar korunmalıdır.
Yapı Biyolojisi
Biyolojik  yapıya sahip olan insan çevresinden etkilenir. Doğal çevreden korunmak  amacıyla kurduğu yapay çevrede kendisi için ne gibi tehlikeler  yarattığından habersizdir. Endüstrileşme devrimi sonrası piyasaya çıkan  yeni yapı malzemeleri yeni bilinmeyen yapay çevrelerin oluşmasına sebep  olur. Geleneksel yapılarda tarip boyu olgunlaştırılan sağlıklı iç mekan  şartlarının yeni yaratılan her yapı teknolojisi için gözden geçirilmeli  ve araştırmalar yapılmalıdır.
İnsanlar belirli isi, nem, belirli  ışık, hava, hava hızı, radyoaktivite ve benzeri şartlarda  yasayabilirler. Yaşanabilirlik şartlarının sağlanmaması halinde ruhsal  ve fiziksel hastalıklar baslar. Mesela sürekli çalışan bir motor sesi  ile bir süre yasarsanız ruhsal hastalık baslar. Nem oranının yüksek  olması halinde astım, romatizma gibi hastalıklar bas gösterir.
Hafif  çelik yapılarda görünmeyen çelik ızgara içinde yasamanın biyolojik  yapıya etkisi incelenmelidir. Ayrıca yapının bu derece sızdırmaz  olmasının da etkisi araştırılmalıdır.
Yapı Ekolojisi
Yapı  sektöründe ekolojik kazanç sökülüp ayni ile tekrar kullanmak veya  dönüştürülüp tekrar kullanmak seklinde olabilir. Yapısal çelik  türlerinde ağır taşıyıcı iskelet elemanları sökülüp tekrardan  kullanılabilirler. Hafif taşıyıcı çelik profiller, prefabrik duvar  yapımında değil de yerinde yapımda kullanılmışsa, sökülmesi tekrar  kullanılması imkansızdır. Hafif profiller eritilip tekrar başka bir  imalatta kullanılabilirler. Her tür çelik söküldükten sonra yüzde yüz  geri kazanılabilir ve tekrar kullanılabilir. Günümüzde kullanılan  çeliğin yüzde 50''si dönüştürülmüş malzeme, yüzde 50''si cevherdir.  yapılan çalışmalar geriye kazanılabilen plastik, alüminyum, kağıt, cam  gibi malzemelerden çeliğin yüzde 55.1 ile en fazla oranda geriye  kazanıldığını göstermiştir.
Üretimde kullandığı enerji ve bu  sonradan meydana çıkan kati ve gaz atıklar göz ardı edilirse, tekrar  kullanma oranı göz önünde tutulduğunda çelik diğer yapı malzemelerine  göre ekolojik açıdan anlamlı görülmektedir.
Yapı Fiziği
Yapı  fiziği kullanılan yapı malzemeleri ve sistemleri için yapay iç mekan ve  doğal dış mekan şartları arasındaki davranışlarını düzenleyen bilimdir.  Hedef hem yapı elemanları içindeki fiziksel olayların yapı bünyesinde  hasar vermemesini sağlamak, hem de oluşturulan yapay çevrenin insan  sağlığını göz önünde bulundurmak. Hafif taşıyıcı sistemin kullanıldığı  yapılar için isi, nem, ses ve yangın korunum konuları gözden  geçirilmelidir. Çelik hafif taşıyıcı sistemlerinin yurdumuzda konut  yapımında kullanılması yenidir. Özellikle mimari kültür ve yapı  teknolojisi transferi yönünde titizlik gösterilmelidir.
Mimari Kültür Transferi
Hafif  çelik yapı teknolojisi günümüzde yurt dışından komple proje olarak  gelmektedir. kullanılacak detay ve malzeme türleri, iç mekan düzenlemesi  iç ve dış biçimsel kişilikler projede sonuçlandırılmıştır. Özellikle iç  ve dış biçimsel kişilikler ülkemiz zengin yapı kültürüne uymamaktadır.
Yapı Teknolojisi Transferi
Yapı  teknolojisi yurt dışından gelen projenin kapsamındadır ve her türlü  gereklilikleri çözümlenmiş durumdadır. Önümüzdeki günlerde yerli üretim  başladığında yapı fiziği, yapı biyolojisi, tesisat döşenmesi ve korozyon  gibi konularda bilgilenmeden ise başlanmamalıdır. Sonuç olarak çelik  hafif taşıyıcılı konut sistemleri üzerinde daha çok konuşulması ve  yazılması kullanıcının, uygulayıcının ve onaylayan makamların (sigorta,  resmi kurumlar... ) doğru karar vermeleri için gereklidir.
OKUMUŞ İNŞAAT Hafif Çelik Yapı sistemi ile ilgili deneyimlerimizi paylaştığımız alan.Hafif Çelik Yapı Sistemi-Hafif Çelik, Hafif Çelik Yapı Sistemi, Hafif Çelik Yapılar, Çelik Ev, Çelik Konut, Çelik Yapı, Hafif Çelik Ev, Villa, Yapısal Çelik, Hazır Villa - Çelik Villa - Prefabik Villa , Hafif Çelik - Prefabrik, Hazır ev, çelik ev, çelik villa, çelik inşaat, .www.hafifcelik.com.tr www.meliktongucokumus.com.tr www.akşanyapı.com www.dorçe.com www.badeçelik.com www.atlantisyapı.com
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder